پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 183568
پرمتقاضي‌ترين خودرو براي وام خودرو معرفي شد
تاریخ انتشار : 1394/08/19 17:14:09
نمایش : 1015
۲۴ ساعت از آغاز اجراي طرح تحريک تقاضا و اعطاي وام ۲۵ ميليون توماني خودرو گذشت؛ ۱۲هزار نفر ثبت‌نام و ۷ هزار نفر هم پول واريز کردند اما نمايندگي‌ها همچنان سفته به جاي چک نمي‌پذيرند.
 به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، ۲۴ ساعتي است که اجراي طرح فروش خودرو با وام ۲۵ ميليون توماني آغاز شده است. آنگونه که آمارهاي رسمي وزارت صنعت، معدن و تجارت مي‌گويد، تاکنون بيش از ۱۲ هزار نفر براي خريد خودرو در قالب اين طرح، ثبت‌نام کرده‌اند. طرحي که اگر چه در ذات خود به نفع مصرف‌کنندگان است اما شرايط اجراي آن، ابهاماتي را براي مردم ايجاد کرده است.

از ابتدا قرار بود که اجراي اين طرح ۷ ساله باشد و مردم هم بازپرداخت را با نرخ سود ۱۶ درصد داشته باشند، اما به يکباره در آخرين لحظات پيش از اجراي طرح، مسئولان اعلام کردند که اجرا از ۷ به ۴ سال کاهش يافته است. در فرم‌هايي که پيش روي مردم براي ثبت‌نام از سوي نمايندگي‌ها قرار داده شده، مدت زمان بازپرداخت اقساط وام ۲۵ ميليون توماني از يک تا ۴ سال پيش بيني شده است.

تاکيد نعمت‌زاده بر ۷ ساله بودن طرح خريد خودرو

اگرچه محمدرضا نعمت‌زاده، وزير صنعت، معدن و تجارت مي گويد که طرح همچنان بايد با بازپرداخت ۷ ساله اجرايي شود اما خودروسازان مي‌گويند که نمي‌توانند بار مالي ناشي از بالا رفتن تعداد اقساط را بپذيرند، چراکه بانک مرکزي تنها تا ۴ سال را از آنها خريد دين مي‌کند و مابقي تعهدات از ۴ سال به بالا را بايد خود خودروساز به عهده بگيرد. برهمين اساس، خودروسازان هم زير بار نمي‌روند و مي‌گويند در شرايطي که به لحاظ کمبود نقدينگي دارند، قدرت زير بار رفتن چنين ديني را ندارند و بنابراين طرح تاکنون قرار است که ۴ ساله اجرايي شود؛ مگر اينکه از اين به بعد با رايزني که دولت با خودروسازان مي‌کند، مدت زمان بازپرداخت پا را از مرز ۴ سال بالاتر بگذارد.

اما با همين شرايط هم که از سوي خودروسازان پيش روي مردم قرار گرفته است، تاکنون بالغ بر ۱۲ هزار نفر براي استفاده از مزاياي اين طرح ثبت‌نام کرده‌اند و آنگونه که مسئولان ايران خودرو و سايپا مي‌گويند بالغ بر ۷ هزار نفر هم ثبت نام خود را تکميل و وجوه خود را هم واريز کرده‌اند؛ بنابراين تاکنون حداقل خودروسازان مي توانند مطمئن باشند که مي‌توانند سهم وام هر يک از خودروهاي فروخته شده در اين طرح را از بانک مرکزي و بانک‌هاي عامل دريافت کنند.

پژو، سمند، پرايد و تندر چقدر فروختند؟

براساس آخرين آمارهاي رسمي که تاکنون اعلام شده است، خودروسازان مي‌گويند که توزيع نسبي مناسبي در استقبال از انواع خودروهاي توليد خود داشته‌اند. ايران‌خودرو به صراحت آمار ثبت‌نامي هاي خود را اعلام کرده و گفته که از هر خودرو چقدر فروش رفته اما سايپا اين آمار را به صورت درصدي اعلام کرده است.

برهمين اساس، پژو ۴۰۵ حدود ۳ هزار دستگاه، سمند حدود ۲۴۰۰ دستگاه، گروه ۲۰۶ حدود ۲۷۰۰ دستگاه، پژو پارس حدود ۱۰۰۰ دستگاه، دنا و رانا حدود ۱۰۰۰ دستگاه و تندر و وانت‌ها حدود ۸۰۰ دستگاه ثبت‌نام شده‌اند. سهم خودروهاي گروه پرايد و تيبا هم ۷۰ درصد، تندر و پارس تندر ۲۰ درصد و ۶ درصد وانت‌هاي زامياد و ۴ درصد هم آريو و برليانس و ريچ بوده است.

نمايندگي‌ها: قرارداد فروش تا اين لحظه تغييري نکرده است

يکي از کارمندان نمايندگي فروش يکي از خودروسازان  با رد هرگونه تغيير در شرايط فروش خودروها در طرح وام ۲۵ ميليون توماني، مي‌گويد: مدت زمان بازپرداخت اقساط همچنان ۴ سال است و تغييري هم ايجاد نشده است، ضمن اينکه هنوز شرايطي براي بازپرداخت به صورت ماه به ماه طراحي نشده است و مردمي که متقاضي باشند، بايد بازپرداخت را به صورت چک‌هاي ۴ ماهه داشته باشد.

وي مي‌افزايد: مراحل ثبت‌نام به اين صورت است که هر فرد متقاضي بايد مستقيما به نمايندگي‌هاي مجاز فروش مراجعه کرده و پيش ثبت‌نام خود را انجام دهد. ضمن اينکه بايد زمان انجام ثبت نام چک‌هاي مورد نظر خودروساز را هم به نمايندگي تحويل داده و در عين حال، پيش پرداخت را هم به صورت اينترنتي پرداخت نمايد.

به گفته او، ظرف ۲۴ ساعت، بررسي‌هاي لازم در مورد اعتبار سنجي مشتري را انجام داده و پس از آن، به نمايندگي اعلام مي‌‌شود که فرد متقاضي از درجه اعتبار برخوردار است يا خير.

سفته همچنان قبول نيست!

يکي ديگر از کارمندان نمايندگي فروش خودروسازان در گفتگو با خبرنگار مهر مي‌گويد: هيچ دستورالعملي مبني بر پذيرش سفته به عنوان ضمانت در طرح فروش خودروها با وام ۲۵ ميليون توماني به نمايندگي‌ها ابلاغ نشده و تنها چک، قابل پذيرش است.

وي مي‌افزايد: مشتري همچنين بايد پرينت حساب خود را هم به نمايندگي‌ها ارايه دهد، چراکه براي اعتبارسنجي مشتري اعم از اينکه نبايد چک برگشتي داشته باشد، مهم است.

او مي گويد: زمان تحويل تمامي خودروها ۳۰ روزه است اما در مورد پژو پارس به دليل اينکه توليد کمتر از ساير خودروها صورت مي‌گيرد، مدت زمان تحويل ۴۵ روزه تعيين شده است.

اين گفته نمايندگي‌ها در شرايطي است که علي‌اصغر ميرمحمد صادقي، مديرکل اعتبارات بانک مرکزي نيز روز گذشته اعلام کرد که اگر متقاضيان دريافت وام کالا يا خودرو دسته چک نداشته باشند، مي‌توانند از سفته هم استفاده کنند، ضمن اينکه نرخ سود اين تسهيلات ۱۶ درصد به شرط اقساط ماهيانه خواهد بود.

همچنين مجتبي خسروتاج قائم مقام وزير صنعت مي‌گويد: آن دسته از افرادي که در ارائه چک به نمايندگي مجاز مشکل دارند، مي‌توانند از سفته استفاده کنند.


مرجع : مهر
 
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html